Werkwijze


Positieve Psychologie
Kenmerkend voor de positieve psychologie is dat de focus ligt bij kracht (in plaats van klacht) en bij mogelijkheid (in plaats van probleem). De positieve psychologie ontkent niet dat er uitdagingen en problemen zijn maar in plaats van ze te ontkennen of te voorkomen, gaat het om het herstellen van balans door het vergroten van veerkracht, geluk en bevlogenheid in je werk en in je leven. Belangrijke vragen zijn: wat geeft je energie? Wat vind je belangrijk (welke waarden streef je na)? Welke talenten en  krachtbronnen heb je? Wat heeft er in het verleden goed gewerkt?
De antwoorden vormen de basis voor het zetten van kleine stappen in de gewenste richting. De kracht van deze methode voor mij is dat ik niemand hoef te vertellen wat hij of zij moet doen, mensen weten immers zelf het beste wat voor hen werkt.

Breinleren
Wat gebeurt er in ons brein als we leren, met elkaar praten, luisteren, feedback geven of ontvangen? Hoe ontwikkelt het brein zich in de puberteit en adolescentie? En als we ouder worden, worden we dan wijzer of gaat ons brein juist achteruit? Wat betekent die kennis voor ons vak?
Breinleren betekent gebruik maken van de kennis die er in de wetenschap is over de rol die ons brein speelt bij leerprocessen, groei en ontwikkeling.

Toegepaste psychologie
Ik vertel in mijn workshops en lezingen niet alleen over de belangrijkste breinprincipes en de uitgangspunten van positieve psychologie, ik pas die zelf ter plekke ook meteen toe. Zo wordt meteen duidelijk wat het betekent om te leren, doceren, trainen en te coachen met behulp van de uitgangspunten van breinleren en de positieve psychologie.

Positieve psychologie en breinleren staan niet los van elkaar: ze vullen elkaar heel goed aan. In de manier waarop ik lezingen geef en mijn workshops inricht komen de principes uit breinleren en de positieve psychologie mooi samen: pragmatisch en nuchter, efficiënt en effectief en steeds gericht op wat haalbaar en nuttig is.